Sidor

torsdag 17 mars 2011

Nöjd

Bakade Chokladfondant och det blev bra! Hade dom i min ugn lite längre än det som var rekommenderat men det såg inte färdigt ut tidigare.


Bakning: Chokladfondant
Efter att ha vispar ägg och socker vitt tillsatte jag smälta smöret och chokladen. Jag använde 55% choklad.
sen var det dags att skrapa rent plastskålen och föra över till formarna!
Jag tänker alltid på en vän från gymnasietiden när jag ska lägga över smeten till formen, Isabel heter hon och jag minns att vi bakade tillsammans en gång. Helt plötsligt utbrister hon (som om hon inte kunde hålla sig längre, typ som om hon tagit ett djupt andetag och hållit sig länge)" Du kommer blir en dålig mormor!" Jag blir helt förvånad och förstår inte alls var det kom ifrån, då pekar hon på plastskålen och säger:" Ja men du lämnar inget att slicka upp från skålen, det är ju det bästa!" Då brast vi i skratt, det kommer jag aldrig att glömma! För varje gång jag bakar så tänker jag på henne :) Roligt hur minnet fungerar.
In i ugnen, för min del blev det 11min fast enligt receptet så skulle det räcka med 8min.


Tadaaaa!! Mycket nöjd blev jag :)

Recept för 4 portioner:
100 g smör
150 g mörk choklad
2 äggulor
1 helt ägg
0,5 dl strösocker

Gör så här:
1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull och tillsätt chokladen. Lyft bort kastrullen från plattan och rör tills chokladen smält.
3. Vispa äggulor, ägg och socker vitt. Rör ner chokladblandningen och häll upp i fyra formar.
4. Ställ in formarna på galler i mitten av ugnen. Baka i 6 minuter för krämig konsistens eller 10 minuter för stadigare variant. Jag lät dem stå i 11 minuter allt beror på ugnen och hur länge den har värmts upp innan man sätter in formarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren!