Sidor

söndag 20 mars 2011

Kul!

Igår hade vi en mycket välförtjänad myskväll, vi åt gott, skrattade och myste en massa. Det behövde vi, ibland när man både jobbar och bor ihop så glömmer vi bort att vi faktisk är ett par Också :) Så vi måste nästan sätta in det i schemat, att vårda förhållandet!

Dagens (gårdagens) 18 Mars
allt är gamla prylar, nothing new :)

Igår så åt vi entrecôte med sallad och potatis, åt ostar och skinka till mysplock och avslutade det med en kaffe och en nybakad dumlekaka!

Dumlekaka
(detta ska du ha hemma)
200g smör rumstemperatur
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca 12 dumlen (man kan antingen dela upp dom i mitten eller ha hela och då ska det vara minst 24 st dumle)
1pkt Noblesse 
Muffinsformar i normalstorlek

Sätt på ugnen i 175 grader, sen vispar (med degkroken) du ihop smör och socker till en jämn smet, tillsätt sedan vetemjölet och bakpulver samtidigt innan du rör om försiktigt (för hand eller med vispen). Ställ degen i kylskåpet några minuter för att det ska stelna till lite och då blir det lättare att göra bollarna utan för mycket kladd. Undertiden kan du lägga ut muffinsformarna på plåten och dela på dumlen. När degen har stelnat lite kan du forma bollar, det ska räcka till minst 20st och högst 24st. Lägg dem i muffinsformen och pressa sedan ner en dumle i bollen.
Sätt in i plåten i mitten av ugnen och låt det stå i ca 10-15min, håll koll på dom efter 10 min! (Allt beror på ugnen).
degkrok -check! Smör och socker ska nu röras ihop till en härlig smet! :)
så här stora var mina bollar i proportion till muffinsformarna, några blev lite väl stora i ugnen.

Jag delade upp dumlen i hälften, E tyckte försig att jag kunde ha haft i hela men det gick ingen nöd på honom :)
bara att trycka ner dumlen i formen så att bollen blir lite plattare.
 
tadaaa! Nu in i den förvärmda ugnen i 175grader i 10-15min ( jag hade dom i 12min)
Mums! Här gräddas dom Men(!) dom faller ihop lite när dom är färdiggräddade. (öhm, dags att göra rent ugnen? hehe)
Varma nybakade kakor, då ska man kvickt lägga på en nobless på varje kaka så att den smälter på kakan.
Vänta tills dom kylt ner sig innan ni hugger in, kan bli varmt med kolan i kakan!

1 kommentar:

  1. Åh så gott! Önskar jag vore lika huslig som du...

    SvaraRadera

Tack för kommentaren!